بهترین دستگاه حفره یاب در سال 2023

Cavity-Finder

دستگاه حفره یاب چیست؟

دستگاه حفره یاب یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که همواره کاوشگران حرفه‌ای با خود به همراه دارند. از این دستگاه برای پیدا کردن راه راه ها و اتاق های زیر زمینی استفاده می شود که نقش بسیار پررنگی در رسیدن به دفینه و گنج در اقصا نقاط ایران دارد. همانطور که میدانید یکی از مورد اطمینان ترین راه ها برای رسیدن به اتاقک های زیرزمینی بررسی راهروها و دالان‌های زیر زمین و به صورت کلی ساختار های زیر زمینی می باشد. بررسی ساختار های زیرزمینی نقش بسزایی در تصمیم گیری درست به اپراتور ایفا می کند. همانطور که میدانید یک دستگاه فلزیاب معمولی فقط قادر به پیدا کردن فلزات مغناطیسی در زیر زمین است و برای پیدا کردن انواع ساختارهای زیرزمین به یک دستگاه فلزیاب مکمل نیاز داریم که قابلیت حفره یابی نیز داشته باشد.

Underground-Cave-Finder
Underground-Cave-Finder

کاوشگران قدیمی به خوبی از این موضوع باخبر هستند که عمق دفینه های ایران معمولاً بالای 3 متر بوده و به دلیل موضوعات فرهنگی و مذهبی رایج در گذشته معمولاً افراد را در اتاقک های زیرزمین به همراه اموال با ارزش آنها دفن می کردند. این اتاقک ها معمولاً در نقاطی قرار دارند که دسترسی به آنها بسیار سخت و پیچیده و مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار است. بهترین راه برای ورود به این اتاقک ها پیدا کردن راهرو ورودی می باشد. این راه ها آسان ترین راه رسیدن به گنج و دفینه هستند برای پیدا کردن آن ها بهترین روش استفاده از دستگاه حفره یاب تصویری می باشد. یک دستگاه حفره یاب حرفه‌ای دیتاهای دریافتی از سنسور ها را به تصاویر قابل فهم برای اپراتور تبدیل کرده و پس از خطا گیری و اصلاح بر روی مانیتور به نمایش در می آورد.

اگر بخواهیم تعریفی مختصر از حفره یاب داشته باشیم؛ باید گفت دستگاهی که قابلیت تشخیص فضا های خالی و نامتعارفات (دست ساز) زیر زمین را داشته باشد حفره یاب می گویند. این دستگاه ها با نام های دیگری همچون اسکنر تصویری، اسکنر حفره یاب و گنج یاب تصویری نیز معروف هستند

البته باید متذکر شد که همه دستگاه های فلزیاب/گنج یاب تصویری قابلیت حفره یابی را ندارند اما مدل های جدید از شرکت های معتبر اکثرا دارای این قابلیت هستند.

چه دستگاه هایی قابلیت حفره یابی دارند؟

همانطور که گفته شد قابلیت حفره یابی در همه دستگاه های فلزیاب وجود ندارد و تلفیق آن با دیگر ویژگی ها و قابلیت های دستگاه فلزیاب سبب میشود تا با یک فلزیاب مکمل روبرو باشیم. عملیات کاوش گنج و دفینه یک کار زمان بر و پیچیده است و معمولاً در هر مرحله از کار به دستگاهی خاص برای پیشبرد آن مرحله نیاز است. شرکت های تولید گنج یاب و فلزیاب برای حل این مشکل اقدام به تولید فلزیاب مکمل کرده‌اند که دستگاهی متشکل از چند دستگاه اصلی همچون سیستم تصویری ، سیستم نقطه زن ، سیستم تفکیک حرفه ای ، سیستم کاوش آنتن راداری ، سیستم اسکن زمین ، حفره یاب و … است. با خرید یک دستگاه فلزیاب مکمل نیاز شما به خرید چندین دستگاه رفع شده و در هزینه شما صرفه جویی می شود.

شرکت IKPV با بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا و صنعت الکترونیک و همچنین استفاده از متخصصین زبده توانسته است تا بهترین دستگاه های حفره یاب موجود در ایران را تولید و به بازار عرضه کند. تمامی این دستگاه های حفره یاب دارای ۱ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش بوده و قیمتی به مراتب پایین تر از نمونه مشابه خارجی دارند و در تست های به عمل آمده دارای راندمان و عملکردی بسیار بهتر از نمونه مشابه خارجی بوده و دلیل آن نیز آپدیت های نرم افزاری و سخت افزاری صورت گرفته بر روی آنها جهت سازگاری هرچه بیشتر با شرایط اقلیمی و جنس خاک ایران است.

بهترین دستگاه های حفره یاب موجود در بازار ایران:

عواملی مانند عمق نفوذ در خاک ، قابلیت بالانس دستی و اتوماتیک ، کیفیت و کارایی ، امکان لایو اسکن ، دقت و ثبات و … تاثیر مستقیمی بر روی انتخاب بهترین دستگاه حفره یاب توسط متخصصین ما دارند. در تست های به عمل آمده در محیط واقعی تصاویر دریافتی از هر دستگاه ذخیره و بررسی شد. پس از بررسی های تخصصی 5 دستگاه زیر بیشترین امتیاز را کسب کرده و تا حد بسیار زیادی میتوان به نتایج آنها اطمینان کرد. ارائه تصاویر واضح از حفره ها و تونل های زیر زمینی از ویژگی های تمامی آنهاست. در تمامی تست ها گنج یاب اشنایدر دقیق ترین و واضح ترین تصاویر را از راهرو ها و تونل ها ارائه داد که به دلیل استفاده از تجمیع چندین تکنولوژی در یک دستگاه و تبدیل آن به یک فلزیاب مکمل است.

  1. فلزیاب اشنایدر
  2. فلزیاب AUR 370 MULTI
  3. فلزیاب TACHAR T8
  4. فلزیاب HOXNE
  5. فلزیاب AJM IMAGING PT

گنج یاب اشنایدر (schneider) دستگاهی مکمل متشکل از هفت نوع سیستم فلزیابی؛ ردیاب آنتنی ، فلزیاب بوقی، حفره یاب ، اسکنر مگنومتر شانزده سنسور، اسکنر موبایلی، سوپر سنسور و یون یاب است که برای به منظور افزایش کارایی و راندمان و همچنین کاهش خطا در یک پک عرضه می شود. تحقیقات صورت گرفته بر روی گنج یاب اشنایدر سبب شده است تا این دستگاه گنج یاب به سازگاری بسیار بالایی با شرایط اقلیمی و جنس خاک ایران دست پیدا کند و دارای قیمت 880.000.000 تومانی است. این دستگاه مکمل 7 کاره دارای شعاع کاوش 2000 متری و عمق کاوش 20 متری در حالت اسکنر و در حالت استفاده از لوپ 12 متر است.

دستگاه حفره یاب GPR یا Ground Penetrating Radar

GPR تکنیکی است که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی می توان برآورد نسبتا دقیقی از ساختار و بافت لایه های زیرزمینی و سازه های دست ساز بشر به دست آورد. اولین رادار نفوذ به زمین توسط شخصی به نام ملتون در سال 1937 و در اتریش مورد استفاده قرار گرفت. این تکنولوژی به منظور تصویربرداری زیرسطحی بکار می رود بر پایه بازتاب امواج الکترومغناطیس در محدوده فرکانسی 10 مگاهرتز تا 2600 مگاهرتز از مرزهایی است که در آنها خواص الکتریکی مواد تغییر می ­کند.

دستگاه GPR در اكتشافات باستان شناسی و تاسیسات شهری مانند كانالهای آب و فاضلاب و مطالعات ژئوفیزیك كاربرد دارد و تا حداكثر عمق 8 متر و اشیائ فلزی و غیر فلزی به ابعاد 5 cm را می تواند شناسایی كند. در تصویر زیر یک دستگاه GPR ساخت کشور سوئد را مشاهده میکنید.

دستگاه حفره یاب توسط روش GPR
دستگاه حفره یاب توسط روش GPR

در این تکنیک امواج الکترومغناطیسی با فرکانس های مختلف به داخل زمین ارسال شده و سپس بازتاب این امواج مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با اندازه گیری زمان رفت و برگشت موج الکترومغناطیسی که از آنتن فرستنده ساطع شده و بعد از انعکاس از توده بازتاب کننده به آنتن گیرنده باز می گردد، می توان عمق توده، جنس محیط، عمق مواد مدفون، موقعیت مرز لایه های درون زمین و… را تعیین کرد؛ اما این کار زمانی امکان پذیر است که سرعت موج الکترومغناطیسی در محیط مشخص باشد.

اگرچه استفاده از این دستگاه ها بهترین روش برای پیدا کردن ساختار های زیر زمینی است اما استفاده از دستگاه های GPR نیاز به سطح دانش بسیار بالایی از زمین شناسی دارد و یک کاوشگر گنج و دفینه معمولا دانشی در این زمینه ندارد. استفاده از دستگاه جی پی آر برای تحلیل انواع لایه های خاک روی گنج میتواند بسیار راهگشا باشد اما همانطور که گفته شد نیاز به تخصص بالایی دارد. در ادامه نمونه تصاویر دریافتی از دستگاه های GPR را مشاهده میکنید:

نمونه عکس دستگاه حفره یاب توسط روش GPR
نمونه عکس دستگاه حفره یاب توسط روش GPR

حتما متوجه پیچیدگی این تصاویر شده اید. برای رفع این مشکل دستگاه های فلزیاب تصویری که دارای قابلیت GPR هم هستند ساخته شده اند که دیتا های دریافتی را به تصاویری که قابل فهم تر باشند تبدیل میکنند. فهم این تصاویر برای افراد معمولی ساده تر و سریعتر است. اگرچه دقت و میزان ریز دیتا های دریافتی در این دستگاه ها به اندازه دستگاه های GPR نیست اما کاملا کافی و راهگشا است.

روش های دیگر تشخیص حفره ها در زیر زمین

توموگرافی مقاومت الکتریکی (Electrical resistivity tomography) یا تصویربرداری مقاومت الکتریکی (electrical resistivity imaging) یک تکنیک ژئوفیزیکی برای تصویربرداری از ساختارهای زیرسطحی با استفاده از اندازه‌گیری‌های مقاومت الکتریکی انجام شده در سطح، یا توسط الکترودها در یک یا چند حفره است. توموگرافی مقاومتی می تواند تفاوت در ترکیب خاک را تشخیص دهد و فضاهای توخالی را نشان دهد. تجهیزات این روش نسبتا ساده است.

تفسیر دیتا های این روش بسیار سخت است و نیاز به مدرک دانشگاهی دارید. متخصصان استفاده از این روش را برای پیدا کردن نفت و … استفاده میکنند. در ادامه نمونه تصاویر دریافتی توسط روش ERT را مشاده میفرمایید.

نمونه عکس دستگاه حفره یاب توسط روش ERT
نمونه عکس دستگاه حفره یاب توسط روش ERT

جهت رفاه حال کاوشگران عزیز امکان فروش قسطی دستگاه حفره یاب در نمایندگی فلزیاب شیراز فراهم شده است که جهت آگاهی از شرایط آن فقط کافیست تا با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید

قیمت دستگاه حفره یاب در بازار ایران

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم انواع دستگاه حفره یاب در بازار ایران وجود دارند و هرکدام برای قشر خاصی از کاربر طراحی شده اند. قیمت فلزیاب تصویری با قابلیت حفره یابی از چند ده میلیون شروع و تا چند صد میلیون متغییر است. قیمت دستگاه حفره یاب یکی از فاکتور های مهم در انتخاب دستگاه می باشد و عواملی مانند عمق نفوذ در خاک ، قابلیت بالانس دستی و اتوماتیک ، کیفیت و کارایی ، دقت و ثبات ، شرکت سازنده و … در تعیین قیمت یک دستگاه فلزیاب تاثیر مستقیم دارند. از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت یک فلزیاب تصویری با قابلیت حفره یابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمق تصویربرداری
  • دقت تصویر
  • تکنولوژی تصویربرداری
  • عملکرد در شرایط مختلف
  • سرعت تصویربرداری
  • نرم‌افزار و تجهیزات همراه
  • کمپانی سازنده و شناخته شدگی برند
  • قابلیت‌ها و امکانات اضافی
  • اندازه و وزن دستگاه

حفره یاب های تولیدی شرکت IKPV بیشترین سازگاری را با خاک ایران دارند و دارای ثبات بسیار خوبی در انواع محیط های کاوش میباشند. تمامی دستگاهها در انواع خاک تست شده اند و آپدیت های نرم افزاری و سخت افزاری منظم باعث میشوند که کمترین میزان خطا و اشتباه را در حین کاوش تجربه کنید.

مزایای خرید دستگاه حفره یاب از شرکت IKPV :

  • ۱ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش برای تمامی محصولات
  • داشتن بیشترین سازگاری با جنس خاک و اقلیم ایران
  • بهرمندی از به روزترین تکنولوژی های عرصه فلزیابی و الکترونیک
  • پوشش طیف وسیعی از فلزیاب های تصویری ، پالسی ، بوقی و آنتن راداری
  • تعمیر و ارتقاء انواع دستگاه گنج یاب
  • دسترسی آسان به عوامل و کارشناسان باستان شناس
  • دارای تیم حرفه ای و متخصص، زمین شناسی و تاریخ شناسی
  • تضمین قیمت انواع فلزیاب
  • انواع لوازم جانبی همچون کویل فلزیاب ، باتری فلزیاب و …
  • داشتن نمایندگی در تمامی شهرهای بزرگ ایران
  • ارسال رایگان به سراسر نقاط ایران
  • تنها دارنده مجوز های قانونی ساخت و فروش فلزیاب

آدرس دفاتر مرکزی فلزیاب IKPV :

تهران– خیابان کارگر شمالی- روبروی شیرینی هانیبال -ساختمان سامان-طبقه شش-واحد پنجم

شیراز– دینکان-جنب کوچه 21 شهید دینکانی

شماره تماس: 09917579030

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up
تماس با واحد فروش